Exista o metodologie psihologica prin care putem obtine informatii de la alte persoane.Aceasta metodologie se numeste : - psihologia gandirii pe termen scurt.Aceasta metoda este folosita de CIA , la interogari.
Pentru a putea aprecia pe deplin puterea -si ubicitataea- conceptului ,ganditi-va la o creatie vicleana pe care majoritatea dintre noi o vedem mai des decat recunoastem sau decat ne dam seama : RACLAMA de tip teleshopping de la televizor.
vulnerabilitatea noastra intrinseca la influentare
repetitia
pierderea gandirii independente
carenta in a identifica imediat consecintele .
VULNERABILITATEA INTRINSECA LA INFLUENTARE
Cand urmarim o reclama la televizor ,suntem in dezavanyaj,deoarece exista un singur sens al cursului de informatii.Nu avem niciun mijloc de a pune intrebari sau de a contesta vro informatie care se face.In consecinta ,mesajul celui care a produs reclama este singura noastra sursa de date pe care ne putem baza decizia.
REPETAREA
Este un adevar psihologic faptul ca probabilitatea de a accepta un lucru(sau macar de a ne gandi la o astfel de probabilitate ) este cu atat mai mare cu cat auzim de mai multe ori acel lucru.O caracteristica fundamentala a reclamelor de tip teleshopping de la televizor este repetarea unori imagini vizuale care ilustreaza folosirea unui produs in diferite cirmcumstante sau de catre indivizi diferiti.
PIERDEREA GANDIRII INDEPENDENTE
Cat de des iei decizia constienta de a deschide televizorul cu scopul de a te uita la vreo reclama pentru a cumpara un produs de catre de care nici macr nu ai auzit.? Probabil ca nu atat de des.Insusi actul de a privi reclama este ,cel mai probabil ,unul care nu a fost decis ales din propria initiativa.
LIPSA IDENTIFICARII CONSECINTELOR IMEDIATE
Exista un motiv pentru care cei care fac reclame (de tip teleshopping)nu va spun sa scoateti imediat carnetul de cecuri sau sa aveti la indemana numarul cartii de identitate.Tot ce va cer sa faceti este sa dati un telefon.Ce poate fi rau asta ? De fapt,daca suni in urmatoarele 10 minute o sa dubleze oferta.Unde este dezavantajul?
Ce se intampla aici? De fapt este, ca ai o groaza de motive pentru care nu ar trebui sa cumperi ,sa spunem o pereche de sandale cu perii de exfoliere incorporate.Dat ti se prezinta o multitudine de motive pentru care ai putea sa fii interesat sa le cumperi.
Producatorii de reclame tip teleshoppig lucreaza pentru a aface sa dispara motivele pentru care nu le-ai cumpara sau macar sa va schimbati priortatile ,astfel incat motivele pentru care sa vreti sa le cumparati devin mai importante decat celelaltele.Inainte sa va dati seama ,aveti o pereche noua de sandale din plastic ,exfoliante si ochioase ,stand cuminti la dumneavoastra in dulap.
Cei care reusesc sa faca acesti patru factori mentionati mai sus sa functioneze vor reusii sa ii determine pe oameni sa faca ce vor ei.Asta inseamna sa inlocuieasca temporar factorii pe care se concentreaza telespectatorii in mod normal cu cei asupra carora vor sa ii faca sa se concentreze sau cel putin sa ii convinga pe privitori sa isi reconsidere prioritatile.Aceast este conceptul de GANDIRE PE TERMEN SCURT.
Metoda se mai aplica in orice tip de interogatoriu : - de a-l face pe un terorist sa dezvaluie detaliile unui atentat
-pe un criminal sa marturiseasca crima
-pe o persoana care candideaza pentru un job
-pe un copil sa recunoasca faptul ca nu si-a facut tema
Sursa