Reclama

duminică, 1 august 2021

Dovezi istorice despre Vechiul Testament

------------

      Probabil ca in istoria lui Israel ,asa cum o spune Vechiul Testament ,nu exista episod asupra caruia specialistii moderni sa cada de acord.Datarea materialului biblic e extraordinar de dificila ,iar noi nu detinem manuscrise din timpurile biblice :cele mai veci sunt ``Manuscrisele de la Marea Moarte `` din sec.al II-lea i,Cr.cel mai devreme.

 
Manuscrisele de la Marea Moarta




    Unii stramosi al lui Israel au venit din est din Mesopotamia sau Siria,pe cate vreme altii au venit dinspre vest, din Egipt.Unii specialisti sugereaza ca Biblia a aranjat traditiile astfel incat sa dea impresia ca un singur popor a trait ambele experiente ,insa in spatele istorisirii unificate stau doua povesti diferite ,fiecare apartinand altui grup. Cele doua grupuri au convingerea comuna ca israelitii nu erau autohtoni in Israel ,ci straini veniti din alte parte fixat cu fermitate in traditia Pentateului.
     La ``Israel `` face referire o stela (inscriptie de comemorare a unui victorii) ,descoperita in Egipt ,apartinand faraonului egiptean Merneptah si datind probabil in jurul anului 1215 i Cr ,indicand astfel ca in sec.lul al XIII-lea un popor care-si spunea asa se gasea deja in Israel ,pe atunci aflata sub stapanire egipteana.
     Alte documente s-au gasit in orasele Mari si Nuzi ,orase mesopotamiene (Irak) din sec.lul al II-lea i Cr , .S-a argumentat ca in Mari se incheiau casatorii intre frate si sora ,pe cand ulterior vor fi considerate incestuoase de israelit.Rezulta ca povestirile in cauza ar fi ``preistorice `` ,iar asta ar insemna ca avem niste informatii despre cei dintai stramosi ai israelitilor.
      In mod similar ,in cateva cazuri numele personajelor asociate cu exodul din Egipt sunt inconfundabil egiptene .Moise figureaza ca element de compunere in nume bine cunoscut ca Tutmes (Tut-mosis) ,iar Aaron si Fineas ,alte personaje a exodului ,poarte nume egiptene.De asemenea ,traditia exodului conserva probabil si un gen de memorie folclorica a faptului ca stramosii israelitilor au petrecut o vreme in Egipt ; insa nu sunt neaparat descendentii grupului patriarhali venit la inceput din est ,din Mesopotamia (actual Irak).Asadar ,cum ma sugerat mai sus, am putea avea de a face cu doua traditii diefrite.Ar putea parea ca toate astea dezintegreaza povestirea biblica a Israelului timpuriu.
    Nu avem teren trainic sub picioare nici cand ajungem la secolele XI- X i Cr; epoca dintai regi.Sapaturile sugereaza ca Ierusalemul nu era un oars insemnat in aceasta perioada ,cu toate ca fusese un centru administrativ important in timpul stapinirii egiptene.In consecinta ,portretele biblice ale lui Davis si Solomon ca imparati care subjugasera toate tarile din jur si construiau edificii extravagante pare aproape sigur o exagerare.
    Pentru sec.lul al VII-lea i Cr multi specialisti considera ca Vechiul Testament cu siguranta concorda cu arhivele asiriene si baboliniene.Imperiul Babilonian a cucerit Asiria  in 612 i Cr (victorie scrisa in cartea lui Naum) .Din perspectiva iudeilor ,schimbarea cuceritorilor nu face decat sa inrautateasca lucrurile.
       Probabil ca exilul in Imperiul Babilonian a antrenat doar o fractiune din populatia a regatului Iuda,deci unele carti biblice de la cei ramasi pe loc,bunaoare Plangerile lui Ieremie ,pe care probabil nu a compus-o Ieremia ,cum s-a crezut in mod traditional ,insa nu e departe de spiritul lui.Profetul Ezechiel pare sa fi fost lider al comunitatii exilate ,iar in randul exilatilor au continuat sa se alcatuieasca opere literare de seama.Exilatii nu au fost temnitate sau pedepsiti ,ci li s-a dat posibilitatea de a-si intemeia asezari :de atunci incolo ,pe teritoriul Imperiului Babilonian .Din secolul urmator ,aflam din tablitele Murasu (descoperite in sudul Irakului) ca membrii comunitatii evreiesti isi deschisera afaceri si chiar banca ,urmand sfatul lui Ieremia de a se statornici si a deprinde cu mediul babilonian.
     Cand Cirus ,in 539 i Cr , regele Persiei ,l-a invins pe Nabonid ,ultimul monarh babilonian ,unii exilati ideani s-au intors in tara.De atunci incolo , viata iudaica a avut doua epicentre :unul in diaspora in Imperiul Persiei si in Egipt , - si celalalt in patrie.
    Biblia nu comenteaza pe marginea monumentalei schimbari de putere aduse de ascensiunea lui Alexandru cel Mare.Dupa moartea lui Alexandru in 323 i Cr ,generalii sai si-au impartit imperiul intre ei .Initial Ierusalimul le-a revenit conducatorilor ptolemeici ai Egiptului , care par sa fi guvernat binevoitor comunitatea evreiasca.Insa la inceputul sec. -lui la II-lea i Cr Ptolemei au fost inlaturati de dinastia seleucida din Siria.
   In anul 160 ,un conducator evreu pe nume Antioh care si-a luat supranumele EPIPHANES (ZEUL DEZVALUIT) a hotarat ca elenizarea evreilor -adica asimilarea lor la uzantele si stilul de viata grecesti-ni inaintase suficient si a inceput sa impuna respectarea unor practici pe care multi evrei le detestau.Parintii erau impiedicati sa-si circumcida fiii ,consumul carnii de porc era obligatoriu ,iar respecatrea sabatului a fost interzisa.
                                    
 
Antioh Epiphanes



Multi evrei fusesera deja asimilati si nu s-au impotrivit ,dar un grup de zeloti ,condus de familia Macabeilor (Ciocanele) au ridicat armele contra lui ANtioh.Au castigat ,si au resfintit Templul evreilor ,unde Antioh inaugurase o statuie a lui Zeus.O vreme au guvernat statul evreu,devenit independent pentru prima oara dupa multe secole.
    Independenta evreiasac nu a dainuit dupa sosirea romanilor. A fost parte a Imperiului Roman pana in 70 dCrcand armata romana comandata de Titus a jefuit Ierusalimul ,iar evreii au incetat sa mai aiba un stat national pana in anul 1948.
    Cartile care alcatuiesc acum Vechiul Testament s-au scris probabil intre secolele al IX-lea si II-lea iCr.Nimeni nu e in masura sa spuna ca sunt categoric neadevarate ,insa nu exista dovezi rezonabile care sa le confirme .


 Am citat din cartea O istorie a Bibliei scris de John Barton .
Cartea se poate cumpara aici www.elefant.ro

Arhivă blog